پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182941
مبارزه با قاچاق کالا،يک آرزوي ديرين/ توليدکنندگان داخلي قربانيان قاچاق کالا
تاریخ انتشار : 1394/06/24 15:37:40
نمایش : 1289
براي محقق شدن سياست هاي اقتصادي پيش نيازهايي وجود دارد که يکي از مهم ترين آنها مبارزه با معضل بزرگي به نام قاچاق کالاست.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از رهياب تحريم ها بيش از گذشته مريض بودن اقتصاد کشور را نمايان کرد اقتصادي نفتي و وابسته که  مورد طمع دشمنان نظام جمهوري اسلامي ايران واقع شده است رهبر معظم انقلاب براي مبارزه با توطئه هاي اقتصادي دشمن سياست هاي اقتصاد مقاومتي را ابلاغ کردند سياست هايي که همه کارشناسان اقتصادي کشور از آن به عنوان تنها راه نجات کشور نام مي برند.
 
تحقق کامل اين سياست ها بي شک موجب توسعه اقتصادي کشور و دستيابي به يک اقتصاد پايدار مي شود و سد محکمي در برابر نفوذ اقتصادي دشمنان ايجاد خواهد کرد براي محقق شدن سياست هاي اقتصادي پيش نيازهايي وجود دارد که يکي از مهم ترين آنها مبارزه با معضل بزرگي به نام قاچاق کالاست.
 
 
امروز ديگر بر کسي پوشيده نيست که يکي از مهم ترين آسيب هاي قاچاق کالا، ضربه زدن به توليد ملي است وقتي توليدکننده داخلي خود را در برابر سيل کالاهاي خارجي که به صورت قاچاق وارد بازار شده است مي بيند عملا خلع سلاح مي شود.
 
براي مقابله با اين معضل و بحران ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور تشکيل شده است ستادي که در حرف برنامه هاي خوبي دارد ولي در حوزه عمل هنوز نتوانسته است آنگونه که انتظار مي رود عمل کند اگر برنامه هاي اين ستاد به طور کامل و صحيح انجام شود شاهد برقراري نظم در فضاي اقتصادي و سلامت در مبادلات اقتصادي و تجاري خواهيم بود و زيرساخت‌ها و فضاي مناسب براي توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي فراهم مي‌شود.
 
30 تا 50 هزار ميليارد تومان قاچاق کالا به کشور 
در حالي که وزير دادگستري اعلام مي کند در حدود 30 تا 50 هزار ميليارد تومان قاچاق کالا به کشور وجود دارد و بخش عمده اي از آن از مبادي رسمي به کشور وارد مي شود به اعتقاد برخي از فعالان بخش خصوصي اين اظهارات به اين معني است بيش از 20 هزار ميليارد تومان کالاي قاچاق از گمرک ايران و مبادي زير نظر آن به کشور وارد مي‌شود.
مجيد رضا حريري رييس کميسيون واردات اتاق بازرگاني ايران به گفته است: زماني که وزير دادگستري اعلام مي کند از مبادي رسمي قاچاق وارد کشور مي‌شود يعني گمرک  را متهم کرده است. اين کالاهاي قاچاق بر اساس اين اظهار نظر يا از گمرک ايران  وارد شده اند  و يا از مبادي که زير نظر  آن اين کار انجام گرفته است.
 
بخش‌ عمده‌اي از تبعات قاچاق کالا به تجارت رسمي کشور برمي‌گردد 
قائم‌مقام وزير صنعت عنوان کرد بخش‌ عمده‌اي از تبعات قاچاق کالا به تجارت رسمي کشور برمي‌گردد و براساس ريز آمارهايي که ستاد مبارزه با قاچاق کالا بر اساس کشفيات اعلام شده سالانه 3 ميليارد دلار طلا، 2.7 ميليارد دلار پوشاک، 2 ميليارد دلار لوازم خانگي، 912 ميليون دلار سيگار، 1.5 ميليارد دلار رايانه و قطعات، 1.5 ميليارد دلار لوازم يدکي، 1.1 ميليارد دلار لوازم آرايشي و 1.8 ميليارد دلار گوشي،‌تبلت و تلفن همراه به کشور قاچاق مي‌شود که اين رقم‌ها براساس کشفياتي است که طبق آن و يک فرمول بندي محاسبه مي‌شود.
 
دلايل قاچاق کالا چيست؟
مجتبي خسروتاج  بالا بودن سود حقوق گمرکي (تعرفه) ،ممنوعيت و غيرمجاز بودن کالاهاي مورد نياز مردم، تشريفات متعدد واردات رسمي ، عدم پاسخگويي توليد به سليقه مصرف کننده،توزيع کالاي قاچاق را در بازار، سوء استفاده از ظرفيت ترانزيتي کشور و سوء استفاده از تجارت مرزي و ملواني را از دلايل قاچاق کالا عنوان مي کند.
قائم مقام وزير صنعت مي گويد مجازات‌هاي امروز قاچاق در کشور خنده آور است و به حدي است که احدي از آن ترسي ندارد و به راحتي دست به قاچاق کالا مي‌زنند. در حالي که در برخي نقاط دنيا قواني سختگيرانه‌اي براي برخورد با قاچاق کالا دارند.
 
خوزستان در معرض آسيب...
استان خوزستان هم با توجه به مرزهاي وسيع آبي و خاکي خود با ديگر کشورهاي در معرض قاچاق کالا قرار داد و هر از چندگاهي اخباري از توقيف محموله هاي قاچاق کالا در گوشه و کنار استان به گوش مي رسد
 
برنامه هاي استان خوزستان براي مبارزه با قاچاق کالا
در همين راستا در مرداد امسال استاندار خوزستان در جلسه ستاد مبارزه با قاچاق کالا برنامه جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به تصويب نهايي رساند مقتدايي در خصوص اين طرح مي گويد اين طرح جز طرح هاي ملي و ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و راهبردها و اهداف آن کشوري اما برنامه هاي تفصيلي آن بومي و استاني است و به صورت تخصصي در کارگروه استاني مورد بررسي و کارشناسي قرار گرفته شده است.
 
مقتدايي:خوزستان کمترين قاچاق کالا را دارد
استاندار خوزستان در خصوص وضعيت قاچاق از بنادر استان گفته است براساس گزارش واصله خوزستان با وجود داشتن هفت بندر در ميان استانهاي مرزي کشور حداقل موارد قاچاق را در کشور داشته است.
وي اعتقاد دارد اگر در مرز اقتصاد فعال شود موارد قاچاق کم خواهد شد و مردم به سراغ کارهاي قانوني مي روند.
استاندار خوزستان در يکي ديگر از جلسات اين ستاد اعلام کرد مرزهاي خوزستان ازنظر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کاملا کنترل شده است ولي  دربرخي مناطق درزمينه سوخت و سلاح شکاري قاچاق هايي  صورت مي گيرد که اگر وضعيت معيشتي مرز داران تامين و تقويت بشوند اين موارد نيز مرتفع مي گردد.
 
وي ساماندهي پايانه صادراتي و بازارچه مرزي چزابه , راه اندازي بندرشادگان و نيز بندرهنديجان را عامل مهمي در کاهش قاچاق کالا عنوان کرد.
 
در شهرستان ها البته براي مبارزه به قاچاق کالا کاري قابل توجه صورت نمي گيرد تنها کار قابل ملاحظه اي که مثلا براي مبارزه با قاچاق کالا در اهواز شده است برگزاري جلسه کميسيون مبارزه با قاچاق کالا است جلساتي که خروجي اش فقط برگزاري جلسه بوده است نه بيشتر.
در شهرستان هاي ديگر خوزستان هم وضعيت بهتر نيست رضا نجاتي فرماندار شوش که رياست ستادمبارزه با قاچاق کالاي شهرستان هم با اوست مي گويد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مديريت جهادي مي طلبد.
وي معتقد است براي حمايت از کالاهاي داخلي بايد جلوي قاچاق کالا گرفته شود و يک فرهنگ سازي خوبي در اين رابطه صورت بگيرد اما اقاي نجاتي به اين موضوع اشاره نمي کند که چه کسي بايد اين کارها را انجام دهد.
 
 
بي شک براي مبارزه با پديده شوم قاچاق کالا بايد تمام ظرفيت هاي و پتانسيل هاي موجود در کشور و به طبع استان خوزستان فعال شود تا گلوگاه هاي قاچاق مسدود شود البته شيوع قاچاق کالا مرتبط با عوامل اقتصادي در هر جامعه‌اي است که اگر اين عوامل شناسايي و برطرف نشود، نمي‌توان به تحقق کامل برنامه‌هاي ستاد مبارزه با قاچاق کالا اميدوار بود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html